Mahakarya cinta...Allah berikan segala yang tak pernah kuimpikan...kebahagian terlakar sempurna hari demi hari...walau terkadang ada ranjau menghalang..bagiku Alah bisa Tegal Biasa.......lumrah kehidupan....
Wednesday, March 23, 2011
Penangan alahan.......
Salam pagi Khamis yg damai buat semua......,hari ni tak de apa2 citer yg best cuma aku nak kongsikan penangan alahan mengandung untuk tatapankalian...yg lucunya pengan tu bukan aku yg kena.....aku cuma letih dan x de selera makn ,yg heranya,hubby aku yg terkena...sekarang ni dia punya gila dok pekena masakan ala2 India....pantang jumpa bedal je....dari breakfast sampai la ke dinner time....pagi mkn puri..sejenis kuih tradisional India,tak pun tosei,lunch nasi campur kat kedai India(halal)siap dengan rasam...aku pun tak pasti betul tak sebutanku....,petang pekena mee mamak sambal sotong....malam plak....cari tosei atau capatti...hi..hi...,sampaikan bau badan dah melekat bau kari mamak....,aku bila dia cerita je tentang menu dia setiap hari...berombak perut aku ....adoi tak tahan..itu baru dengar belum makan........minta maaf le.......,yg lucunya bila di lihat pada rupa paras hubbyku,ala2 chineese look,tapi selera mengalahkan anak mami jarum.......,kesian anak2 aku..kekadang budak2 tu terpaksa la telan makanan2 kegemaran Abah mereka...walaupun masing2 buat muka tak lalu......,sampaikan puteri sulungku Ain dah mula merungut,Abah asyik beli tosei untuk sarapan pada setiap pagi Sabtu & Ahad......,mama makan sandwish je.......,tak pe la sayang temporary je...kang selera Abah kembali normal le x lama lagi.........,buat masa ni layan je la walau x rela........wakakaka......
Monday, March 21, 2011
Fresh up .......
Syukur ...hari ni...aku rasa sihat sesangat....kalau tidak pepagi buta dah uweek..tak tentu pasal.......,hari ni ok jer.....tapi mungkinkah akan berpanjangan....tup2 petang nanti penyakit tu mai balik....alahai....hari ni hubby ku cuti....dan segala tugas2 dari mengemas rumah sehinggalah jaga anak..kuserahkan pada nya lah...tu pasai la ari ni cheer up gila......sesekali bermanja2 apa salahnya..hi..hi..sorry ye sayang........g pun ari ni schedule ku agak pack....banyak agenda perlu di bereskan ......mujur semalam proses pertukaran sekolah anak sulungku dah settle...hari ni boleh tumpukan perhatian kepada kerja yg menimbun2......walaupun fresh up sikit ari ni,tapi mood penyegan tu masih ada.......jngn melekat terus udah le....sampai nak mencoret kat sini pun alahai....merangkak2 dibuatnya...k lah..kena stop kat sini..aku nak gfocus kerja sat...jap lagi nak p terjah Jpn nak settlekan borang bantuan pelajar yg tertangguh seminggu...he..he..he..rajinla katakan......
Sunday, March 20, 2011
Makin di layan makin menjadi
Salam buat semua...hmmm...nikmatnya bercuti....tapi tak kemana...ada plane nak g bercuti tapi memandangkan keaadaan aku yg semakin menjadi2 ni semuanya kantoi...kesian puteri2 ku.....memang ini yg terakhir kali aku pregnant..aduhai tak tertanggung rasanya.......sampaikan seminggu cuti ...tak da benda yg aku buat...tido je memanjang....mujur hubbyku memahami....sikit pun dia tak komplain.....walau sesekali muka masam mencuka bila lihat rumah kami yg agak berselerak dikerjakan oleh puteri2 nakalku.....aku selalu berdoa moga2 alahan yg memeritkan ini akan cepat berlalu...hari ini hari pertama persekolahan...alahai,siksanya kurasakan......namun apakan daya dah kewajipan.........
Wednesday, March 9, 2011
Nasib2.....
Salam buat semua sahabat2 maya ......huh...kesekian kalinya aku mengeluh...walau ku tahu mengeluh itu adalah salah satu sikap kaum Jahiliah......,hari semakin hari....penyakit yg tiada ubat ini kian menjadi2....malahan sekat=rang ..balik aje dari sekolah...nampak aje..pintu rumah...mataku mula nak terlepap....kalu tak difikirkan tentang anak2ku alamat sorong je kepala terus di buai mimpi syahdu....makin hari aku makin kritikal,selesai je solat maghrib asyik nampak bantal je...moga2 alahan ini cepat berlalu...mungkin di sebabkan aku kurang makan agaknya....apa boleh buat selera makan ku makin menurut keparas yg dasyat....nampak nasi je...air liur dah meleleh......loya tak tentu pasal...kalau dulu tak nampak nasi sehari alamat meroyan la.....
Waktu ni akau dah habis kerja...jengok kejap blog yg beberapa hari tak ku intai....lepas ni m=nak terus balik umah...mujur kain baju dah di jemur pagi2 buta sebelum datang kerja.....tinggal nak memasak je....aduhai....duty wajib itulah yg amat aku takuti kala ini....tapi apakan daya dah tanggungjawab ....ok la...setakat ini je kot yg dapat ku coret buat tatapan kengkawan...mood penyegan tahap gaban dah menyerang..ni ada gambar masa hubby aku bawa p makan ikan bakar..kot2 aku berselera..tapi hampeh...asyik meratah je lauk2 yg ada...thanks sayang.....
Waktu ni akau dah habis kerja...jengok kejap blog yg beberapa hari tak ku intai....lepas ni m=nak terus balik umah...mujur kain baju dah di jemur pagi2 buta sebelum datang kerja.....tinggal nak memasak je....aduhai....duty wajib itulah yg amat aku takuti kala ini....tapi apakan daya dah tanggungjawab ....ok la...setakat ini je kot yg dapat ku coret buat tatapan kengkawan...mood penyegan tahap gaban dah menyerang..ni ada gambar masa hubby aku bawa p makan ikan bakar..kot2 aku berselera..tapi hampeh...asyik meratah je lauk2 yg ada...thanks sayang.....
Wednesday, March 2, 2011
Aduhai....
Salam....hari ni seperti biasa....perjalanan hari yg sibuk...semalam kan aku kata nak g melawat My sister yg bercuti2 Malaysia di spital...hi.hi ,memang dah pergi...kesian pulak aku nengokkan budak tu...dia tu kan manja siot..kalau di layan menjadi2 la manja nya tu....di sebabkan kalut dek ramai sedara yg datang melawat aku terlupa nak berpicas di sana.tambahan pula malas la,sebab ayahku setia di situ..takut kena hentam plak..pada mulanya aku dan adik kedua ku dah siap on camera,tapi tup2 ayahku ushar semacam,masing2 pakat buat mcm tak de hal hi..hi...adi ku asyik merungut sebab dia tidak boleh membuang air kecil secara normal..aku tahu dia rimas..tapi nak tak nak kena terima..bersabor le adik oi....anak2 ku bukan main seronok di sana,apa tidak nya...segala buah tangan mak su diorang yg bedal...kami bertolak pulang ke penang sesudah selesai solat maghrib di surau spital....sebab perut yg berkeroncong gila kami singgah makan2 di Marton Corner restoranikan bakar.....my hubby belanja..yummy2...perut lapar terkira...tapi bila makanan dah sampai makannya tak seberapa,entahlah semenjak aku hamil lagi kali ni,selera makan ku agak berkurangan terutama pada nasi....memang la bagus jika aku tak pregnant,tapi bila dah mcm ni di tambah dengan selera yg tak menentu,aku cepat letih .kami ada berpicasdi situ,tetapi esokla nampaknya aku masukkan pic makan2 tu ye..bukan apa suamiku teer bawa kamera ketempat kerja...semalam terlupa nak keluarkan dari drower kereta......
tapi hari ni apa kata korang layan je gambar birthday anak kedua ku yg di sambut beberapa minggu yg lalu.....layan je la......
PEKENA SATAY BERSAMA MY SISTER
BIRTHADAY UMAI DI KFC
YUMMY-YUMMY
BIRTHDAY GIRL
YAYA TUMPANG SEKAKI
JOM POTONG....
KAKAK PUN GERAM.....
tapi hari ni apa kata korang layan je gambar birthday anak kedua ku yg di sambut beberapa minggu yg lalu.....layan je la......
BIRTHADAY UMAI DI KFC
YUMMY-YUMMY
BIRTHDAY GIRL
YAYA TUMPANG SEKAKI
JOM POTONG....
KAKAK PUN GERAM.....
Tuesday, March 1, 2011
Kurniaan Ilahi.......
Salam pagi rabu nan damai buat semua.....syukur padamu ya Allah.Cuaca pagi ini damai sekali..setelah semalam bumi tuhan ini basah disimbahi hujan.Hmmm...pagi ini aku menjalankan rutin kehidupan ku seperti biasa.pagi2 lagi aku dah jadi driver kepada tuan2 puteriku ke sekolah,selepas itu terus ke tadika untuk berbakti kepada putera-puteri bangsa.namun begitu perasaan jemu tidak pernah terukir di kamus hidupku..bagiku itulah amanah yg harus aku junjung.
Semalam ayahku menghubungiku dari kg,katanya adik bongsuku telah selamat di bedah...adikku itu mengalami masalah fibroid yg agak serius,kesian pulak aku kat dia,keputusan stpm baru je keluar,mujur keputusannya sangat memberangsangkan...kalau kalian nak tahu adikku yg sorang ni..kalau nak diikutkan bermula dari upsr hinggalah ke spm,keputusannya amat baik,namun disebabkan dia terlalu manja dengan mak,dia lebih rela bersekolah di sekolah biasa yg dekat dengan rumah,asalkan dapat berkepit dengan mak selalu....aku pun heran dan pening dengan perangainya tu...lepas ni kita tengok la apa pulak nak jadi...aku rasa dia akan cuba minta U yg dekat2 sini saja...hmmm nampaknya USM la.....hi..hi..hi,tapi aku berdoa moga2 dia ken humban jauh ke UTM Skudai ke...UM ka.....ha..ha baru padan muka dia....sikap dan peel dia jauh berbeza dengan aku dan adik beradik yg lain yg lebih suka berdikari...anak bongsu semua macam tu kot.....
berbalik pada kisah dia yg sekarang check in di wad spital,petang ni aku terpaksa la tembak balik kg sekejap lepas sekolah ni....nak jenguk dan p gelak kat dia sikit...hi..hi.,harap2 hubby aku pun dapat balik awal sikit hari ni...ok la..aku terpaksa masuk kelas...dah lama beronggeng di sini.....jumpa lagi esok mungkin dengan pic budak masuk spital...hi..hi...wassalam...
Semalam ayahku menghubungiku dari kg,katanya adik bongsuku telah selamat di bedah...adikku itu mengalami masalah fibroid yg agak serius,kesian pulak aku kat dia,keputusan stpm baru je keluar,mujur keputusannya sangat memberangsangkan...kalau kalian nak tahu adikku yg sorang ni..kalau nak diikutkan bermula dari upsr hinggalah ke spm,keputusannya amat baik,namun disebabkan dia terlalu manja dengan mak,dia lebih rela bersekolah di sekolah biasa yg dekat dengan rumah,asalkan dapat berkepit dengan mak selalu....aku pun heran dan pening dengan perangainya tu...lepas ni kita tengok la apa pulak nak jadi...aku rasa dia akan cuba minta U yg dekat2 sini saja...hmmm nampaknya USM la.....hi..hi..hi,tapi aku berdoa moga2 dia ken humban jauh ke UTM Skudai ke...UM ka.....ha..ha baru padan muka dia....sikap dan peel dia jauh berbeza dengan aku dan adik beradik yg lain yg lebih suka berdikari...anak bongsu semua macam tu kot.....
berbalik pada kisah dia yg sekarang check in di wad spital,petang ni aku terpaksa la tembak balik kg sekejap lepas sekolah ni....nak jenguk dan p gelak kat dia sikit...hi..hi.,harap2 hubby aku pun dapat balik awal sikit hari ni...ok la..aku terpaksa masuk kelas...dah lama beronggeng di sini.....jumpa lagi esok mungkin dengan pic budak masuk spital...hi..hi...wassalam...
Monday, February 28, 2011
Kongsi2 pengetahuan.....
Assalamualaikum.....pebuka kata untukhari yg indah...hari ni seperti biasa aku memulakan tugasku sebagai pendidik anak bangsa dengan semangat yg berkobar2 dan penuh keikhlasan......cewah.....mengalahkan cikgu sastera.......sepatutnya aku memilih option sastera,memandangkan kepalaku yg jiwang karat ni..tup2 ter ambil pra sekolah plak..terlebih jiwang la...sakit jiwa lagi...pagi2 lagi hatiku sudah tercuit dengan salah seorang parents ni....hari ni 1 hb 3 kan..jadi berpusu2 la mak bapak datang ke tadika untuk menjelaskan yuran,seorang daripada mereka ni telah mnelahirkan rasa bimbang pada anak kesayangannya,katanya anaknya itu malas,degil dan cepat naik angin....dia takut anaknya yg baru berusia 5 tahun itu tidak boleh membaca dan menulisseperti kanak2 lain.menurutnya lagi anak jiranya yg juga turut belajar di tadika ku,telah bijak membaca dengan lancar kalau nak dibandingkan dengan anaknya...
Sebagai pengetua di tadika,dan berbekalkan pengalaman hampir mencecah 11 tahun menceburi biang ini aku sudah biasa dengan masalah itu dan sudah ada jawapan yg tersedia di mindaku untuk solan mereka...sebagai jawapanya untuk ibu yg penyayang itu dan juga untuk tatapan kalian semua disini aku ingin kongsikan beberapa kaedah untuk melahirkan anak yg cemerlang.....
sebenarnya.....kita di lahirkan sama ...keculi dengan potensi dan kebolehan yg berbeza2..cuma perlu betul cara dan kaedah pembelajaran yg di terima...ada kanak2 yg cepat menerima sesuatu yg dijar dan ada yg perlukan lebih perhatian sebelum dia dapat menguasai sesuatu...Dalam mendidik anak2 sebenarnya tiada peranan khusus yg boleh didikuti dan ditetapkan kerana stp anak adalah makhluk yg luarbiasa dan unik dan berbeza2 watak dan karektornya anatara satu sama lain.sebenarnya terdapat 7 kaedah untuk mendidik anak menjadi cemerlang:
1) KAEDAH PESANAN DAN ARAHAN
Pesanan dan arahan merupakan salah satu drpd kaedah yg di sarankan oleh baginda Rasulullah.menurut pakar pendidikan kanak2 ,kanak2 yg pintar harus di beri pesanan sebanyak 200 kali tanpa bosan supaya mereka dapat memahami sesuatu perkara itu dan bertindak dengan baik..
2)KAEDAH BERCERITA
Tujuan bercerita ialah untk mendidik anak2 secara tidah langsung melaui pemahaman bawah sedar mereka,menyampaikan maklumat & menyerapkan pengajaran yg bolehdi cungkil drpd cerita tersebut...jadi ambillah masa seketika dan berceritalh sesuatu kepada anak2 anda.
3) KAEDAH SOAL JAWAB
Anak2 kecil lazimnya suka bertanya soalan yg bertubi2.ramai ibu-bapa yg tidak mengambil peduli keletah anak2 ini.Tabiat ini sewajarnya menjadi amalan ibu-bapa kerana tabiat bertanya itu suadah mengambarkan pembangunan minda anak2 yg cemerlang.Jika di tangani dngn baik anak itu mempunyai potensi yg tinggi untuk menjadi cemerlang.jadi cubalah menjawab setiap persoalan dari anak2.kerana anak2 mual belajar melaui kedua ibu-bapanya kemudian barulah melalui gurunya.
4) KAEDAH MERUJUK PENGALAMAN LALU
Pengalaman yg positif boleh dijadikan tauladan,pengalaman negatif boleh di jadikan teladan.pengalaman boleh dibuktikan melaui gambar,dokumen atau barangan peninggalan yg terlibat.berkongsilah pengalamna anda bersama anak2 agar mereka dapat menjadikannya panduan dan iktibar di masa hadapan.
5)KAEDAH NASIHAT DAN TUNJUK AJAR
Kaedah ini haruslah dilakukan dengan penuh kelembutan...ini kerana kanak2 haruslah di tegur dan di nasihati dengan kata2 yg elok.namun harus dingatkan kaedah ini tidak boleh dilakukan selalu kerana ianya kam membosankan kanak2. sebaiknya sewaktu memberi nasihat dan teguran ,suruhlah anak2 memerhati mata anda atau pun tunduk.
6) KAEDAH BERMAIN DAN BERGURAU.
Dekati anak2 anda..bergurau dan bermainlah bersama jika terdapat kelapangan,curilah masa anda demi mereka.menurut kajian psikologi apabila anak2 berasa gembira dan di sayangi,mereka akan menjadi anak yg berdisiplin dan berakhlak baik.Harus diingat terlalu tegas tidak bermakna berjaya mendisiplinkan anak sebaliknya ini hanay akan merenggangkan hubungan kalian dan anak anda kan lebih jauh dari anda tanpa anda sedari.
7) KAEDAH LATIHAN YG BERTERUSAN
Akhirsekali anak cemerlang perlu di latih secara praktikal dan berterusan.kaedah ini juga di sarankan oleh Rasulullah(s.A.W).Kaedah ini juga boleh di hagikan kepada beberapa faktor iaitu:
(a) Jantina
(b) usia
Begitulah beberapa kaedah yg dapat saya kongsikan bersama kalian...namun harus diingat berdoalah..kerana doa ibu-bapalah yg terbaik buat anak2..marilah bersama2 kita berusaha demi menjadikan permata hati kita insan yg cemerlang ...cewah..mengalahkan pakar mnotivasi..tapi manalah tau kan one day aku dapat jadi perunding kanak2 ke...siapa tahu.....ok dah panjang lebar ni jumpa esok ye...kita tengok apa pulak yg nak jadi esok....bye...wassalam....
Sebagai pengetua di tadika,dan berbekalkan pengalaman hampir mencecah 11 tahun menceburi biang ini aku sudah biasa dengan masalah itu dan sudah ada jawapan yg tersedia di mindaku untuk solan mereka...sebagai jawapanya untuk ibu yg penyayang itu dan juga untuk tatapan kalian semua disini aku ingin kongsikan beberapa kaedah untuk melahirkan anak yg cemerlang.....
sebenarnya.....kita di lahirkan sama ...keculi dengan potensi dan kebolehan yg berbeza2..cuma perlu betul cara dan kaedah pembelajaran yg di terima...ada kanak2 yg cepat menerima sesuatu yg dijar dan ada yg perlukan lebih perhatian sebelum dia dapat menguasai sesuatu...Dalam mendidik anak2 sebenarnya tiada peranan khusus yg boleh didikuti dan ditetapkan kerana stp anak adalah makhluk yg luarbiasa dan unik dan berbeza2 watak dan karektornya anatara satu sama lain.sebenarnya terdapat 7 kaedah untuk mendidik anak menjadi cemerlang:
1) KAEDAH PESANAN DAN ARAHAN
Pesanan dan arahan merupakan salah satu drpd kaedah yg di sarankan oleh baginda Rasulullah.menurut pakar pendidikan kanak2 ,kanak2 yg pintar harus di beri pesanan sebanyak 200 kali tanpa bosan supaya mereka dapat memahami sesuatu perkara itu dan bertindak dengan baik..
2)KAEDAH BERCERITA
Tujuan bercerita ialah untk mendidik anak2 secara tidah langsung melaui pemahaman bawah sedar mereka,menyampaikan maklumat & menyerapkan pengajaran yg bolehdi cungkil drpd cerita tersebut...jadi ambillah masa seketika dan berceritalh sesuatu kepada anak2 anda.
3) KAEDAH SOAL JAWAB
Anak2 kecil lazimnya suka bertanya soalan yg bertubi2.ramai ibu-bapa yg tidak mengambil peduli keletah anak2 ini.Tabiat ini sewajarnya menjadi amalan ibu-bapa kerana tabiat bertanya itu suadah mengambarkan pembangunan minda anak2 yg cemerlang.Jika di tangani dngn baik anak itu mempunyai potensi yg tinggi untuk menjadi cemerlang.jadi cubalah menjawab setiap persoalan dari anak2.kerana anak2 mual belajar melaui kedua ibu-bapanya kemudian barulah melalui gurunya.
4) KAEDAH MERUJUK PENGALAMAN LALU
Pengalaman yg positif boleh dijadikan tauladan,pengalaman negatif boleh di jadikan teladan.pengalaman boleh dibuktikan melaui gambar,dokumen atau barangan peninggalan yg terlibat.berkongsilah pengalamna anda bersama anak2 agar mereka dapat menjadikannya panduan dan iktibar di masa hadapan.
5)KAEDAH NASIHAT DAN TUNJUK AJAR
Kaedah ini haruslah dilakukan dengan penuh kelembutan...ini kerana kanak2 haruslah di tegur dan di nasihati dengan kata2 yg elok.namun harus dingatkan kaedah ini tidak boleh dilakukan selalu kerana ianya kam membosankan kanak2. sebaiknya sewaktu memberi nasihat dan teguran ,suruhlah anak2 memerhati mata anda atau pun tunduk.
6) KAEDAH BERMAIN DAN BERGURAU.
Dekati anak2 anda..bergurau dan bermainlah bersama jika terdapat kelapangan,curilah masa anda demi mereka.menurut kajian psikologi apabila anak2 berasa gembira dan di sayangi,mereka akan menjadi anak yg berdisiplin dan berakhlak baik.Harus diingat terlalu tegas tidak bermakna berjaya mendisiplinkan anak sebaliknya ini hanay akan merenggangkan hubungan kalian dan anak anda kan lebih jauh dari anda tanpa anda sedari.
7) KAEDAH LATIHAN YG BERTERUSAN
Akhirsekali anak cemerlang perlu di latih secara praktikal dan berterusan.kaedah ini juga di sarankan oleh Rasulullah(s.A.W).Kaedah ini juga boleh di hagikan kepada beberapa faktor iaitu:
(a) Jantina
(b) usia
Begitulah beberapa kaedah yg dapat saya kongsikan bersama kalian...namun harus diingat berdoalah..kerana doa ibu-bapalah yg terbaik buat anak2..marilah bersama2 kita berusaha demi menjadikan permata hati kita insan yg cemerlang ...cewah..mengalahkan pakar mnotivasi..tapi manalah tau kan one day aku dapat jadi perunding kanak2 ke...siapa tahu.....ok dah panjang lebar ni jumpa esok ye...kita tengok apa pulak yg nak jadi esok....bye...wassalam....
Subscribe to:
Posts (Atom)








